با تغییر فصل ممکن است لاستیک‌های تابستانی و یا تایرهای زمستانی خود را تعویض کنید و در این شرایط نحوه نگهداری لاستیک‌ها بسیار حائز اهمیت است. هنگامی که تایرها برای مدت زمان طولانی‌ای بدون حرکت انبار می‌شوند، گاز داخلی آن‌ها می‌تواند خطرساز باشد. کائوچو درون لاستیک‌‌‌ها نباید خشک شود زیرا در این صورت، لاستیک ترک می‌خورد و از عمر آن کاسته می‌شود. نتیجتا نحوه نگهداری تایر پس از جدا کردن آن‌ها از خودرو بسیار مهم است. در صورتی که به تایر شما آسیب وارد شود می‌توانید با استفاده از روکش تایر به طور مجدد از لاستیک خود استفاده کنید. در ادامه همراه با تایر پارس با نحوه نگهداری تایر، استفاده مجدد و روکش تایرها آشنا خواهیم شد.

نکاتی برای نگهداری تایرها

تایرها، یکی از مهمترین اجزاء سازنده خودرو هستند و بخش عمده‌‌ای از امنیت سرنشینان را تضمین می‌کنند، بنابراین نگهداری از آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که از تایرها به درستی مراقبت کنید، آن‌ها سال‌ها عمر می‌کنند و در نتیجه در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهد شد. در ادامه با نکاتی برای نگهداری تایرها آشنا خواهیم شد.

  • قبل از انبار کردن لاستیک‌ها را تمیز کنید

لاستیک‌ها با سطح زمین در تماس هستند و باید قبل از انبار کردن آن‌ها را به خوبی تمیز کنید. تمیز کردن تایرها به وسیله یک سطل آب و صابون و برس کار ساده‌ای خواهد بود. به هیچ عنوان از مواد شیمیایی برای تمیز و براق شدن لاستیک استفاده نکنید. استفاده از این محصولات شیمیایی از عمر مفید لاستیک شما می‌کاهد. پس از تمیز کردن تایر و رینگ‌ها آن‌ها را به خوبی خشک کنید.

  • لاستیک‌ها را داخل کیسه قرار دهید

پس از اینکه لاستیک‌ها به خوبی تمیز و خشک شدند آن‌ها را در یک کیسه بزرگ قرار دهید. توجه داشته باشید هنگام گره زدن و یا بسته بندی هوا داخل کیسه نباشد. به وسیله جارو برقی هوا را از داخل کیسه خارج کنید. محیط هوا باعث کاهش تبخیر روغن از ترکیبات لاستیکی می‌شود. اینکار حمل و نقل و نگهداری لاستیک ها را راحت‌تر کرده و باعث می‌شود بدون آلودگی و گرد و غبار باقی بمانند.

  • محل نگهداری تایر

گرمای آفتاب و همچنین اشعه ماورا بنفش می‌تواند به لاستیک شما آسیب بزند. بهتر است تایرها را در مکانی خنک، خشک، با تهویه مناسب و دور از آفتاب نگهداری کنید. از قرار دادن لاستیک در کنار دستگاه‌های برقی و مواد شیمیایی همچون ژنراتور، کمپرسور، پمپ مخزن، حلال‌ها، رنگ‌ها و سوخت‌هاخودداری کنید.

  • نحوه انبار کردن تایر

لاستیک‌ها را به صورت ایستاده و در کنار یکدیگر قرار دهید. زیرا ادر این حالت فشار کمتری به لاستیک‌ها وارد می‌شود. یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای قرار دادن لاستیک‌ها، آویختن آن‌ها از قلاب یا نگهداری در قفسه است. اگر میخواهید تعدادی لاستیک (ذخیره کنید حتما رینگ آن را جدا کنید و فقط خود لاستیک ها را به طور جداگانه انبار کنید. با انجام همین چند روش می توانید لاستیک هایی سالم داشته باشید تا در صورت نیاز مجدداً از آنها استفاده کنید.

شرایط گارانتی لاستیک خودرو

نحوه روکش کردن لاستیک‌های کارکرده

کارخانجات روکش لاستیک، ابتدا تایرهای صاف و بلا استفاده را از سطح شهر جمع آوری می‌کنند. این فرایند ممکن است به صورت همکاری بین آپاراتی‌ها و کارخانه صورت بگیرد. لاستیک‌های جمع آوری از لحاظ فرسودگی به ۳ دسته‌ی سایش کاملا یکسان، سایش یک‌طرفه و سایش بد شکل و نامظم تقسیم می‌شوند. مشخصا هر چه آج‌ تایر منظم‌تر خورده شده باشد، عمل روکش کردن آن نیز راحت‌تر انجام خواهد شد. در این فرایند ساختار کلی تایر و سیم‌های تقویت کننده لاسیتک دست نخورده باقی می‌مانند و روی قسمت‌های بیرونی تایر روکش و بازسازی انجام می‌شود.

تاریخ تولید تایر و سالم بودن بافت اصلی تایر، قسمت‌های داخلی و سیم‌های تقویت‌کننده تایر، از عوامل مهم در انجام عمل روکش لاستیک می‌باشند. عمل روکش کردن در قالب‌‌های مخصوص تحت فشار ۱۰۰ کیلوگرم و حرارت ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد صورت می‌گیرد و بسته به ضخامت تایر از یک ساعت الی یک ساعت و ربع به طول می‌انجامد. روکش لاستیک به نحوی صورت می‌گیرد که تشخیص تایر نو از کهنه دشوار است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *