نزدیک به 200 نوع مواد اولیه مختلف معدنی، شیمیایی و طبیعی در ساخت لاستیک نقش دارند. با توجه به نوع تایر و کاربرد آن از پرکننده‌ها و تقویت کننده های لاستیک مانند کربن سیاه، سیلیکا، دوده، گوگرد، همچنین تقویت‌کننده‌های فلزی، پارچه‌ای و محافظت کننده‌ها استفاده می‌شود. با این حال اصلی‌ترین مواد به کار رفته در لاستیک کائوچو طبیعی و مصنوعی می‌باشد که در ادامه به بررسی این دو مورد می‌پردازیم.

کائوچو چیست؟

کائوچو یک مایع سفید رنگ حاوی پروتئین، نشاسته، آلکالوئیدها و غیره است که گیاهان زیادی قادر به تولید آن هستند. درواقع 2500 نوع گیاه وجود دارد که در لاتکس خود مقداری کائوچو دارند. طبق تحقیقات این ماده به ترمیم زخم‌های گیاه کمک می‌کند، همچنین از ورود باکتری و ویروس‌های مضر به گیاه جلوگیری می‌کند. از این ماده ارزشمند در ساختار لاستیک نیز استفاده می‌شود. استفاده از کائوچو در ساختار لاستیک قابلیت ارتجاعی به آن می‌بخشد زیرا این ماده از زنجیرهای بلند پلیمری ایزوپرن تشکیل شده است. به دلیل اتصال سست عناصر داخلی کائوچو، در هنگام جدا شدن مجددا به یکدیگر متصل می‌شوند و این نکته باعث ارزشمندی این ماده برای صنایع لاستیک‌سازی می‌شود.

  • کائوچو طبیعی

در مناطق استوایی و کشورهایی همچون تایلند و مالزی از شیره درختان مخصوصی کائوچو بدست می‌آید. در واقع کائوچو طبیعی که در ساختار تایر استفاده می‌شود، علاوه بر ایجاد مقاومت مکانیکی بالا از تولید گرمای داخلی لاستیک جلوگیری می‌کند و غالبا برای قسمت آج لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

کائوچو-چیست-و-چه-کاربردهایی-دارد؟

 

  • کائوچو مصنوعی

لاستیک مصنوعی با استفاده از مشتقات نفتی و محصول کارخانجات پتروشیمی تولید می‌شود. یکی از نکات مهم و ارزشمند کائوچوهای مصنوعی این است با وجود اینکه هنگام ساخت و زمانی که تحت فشار هستند، تغییر شکل می‌دهند اما به محض برداشتن میزان فشار به حالت اولیه خود برمی‌گردد. کائوچوهای مصنوعی در برابر مقاومت غلطشی بسیار مقاوم هستند که این یک مزیت است. از این ماده در ساختار لاستیک موتور و لاستیک خودرو استفاده می‌شود.

 

بزرگ ترین کشور تولید کننده کائوچو طبیعی

تایلند با ارزش صادرات 4.6 میلیارد دلار که درواقع 34.5 درصد از کل صادرات جهان است در رتبه اول تولید کائوچو طبیعی قرار دارد. در ادامه جدولی از بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده کائوچو طبیعی آورده شده است.

رتبه کشور ارزش صادرات سهم از کل صادرات جهان
1 تایلند 4.6 میلیارد دلار 34.5%
2 اندونزی 4 میلیارد دلار 29.9%
3 ویتنام 987.3 میلیون دلار 7.5%
4 مالزی 936.5 میلیون دلار 7.1%
5 ساحل عاج 752.6 میلیون دلار 5.7%
6 میانمار 260 میلیون دلار 2%
7 بلژیک 202 میلیون دلار 1.5%
8 لائوس 168.3 میلیون دلار 1.3%
9 گواتمالا 152.7 میلیون دلار 1.2%
10 لیبریا 127.2 میلیون دلار 1%

آیا در ایران کائوچو تولید می‌شود؟

در این بین کشور ایران علارغم منابع طبیعی غنی‌ای که دارد به دلیل مزیت‌های کم تولید کائوچو نسبت به واردات آن دارد تا به این لحظه در عرصه تولید کائوچو قدم نگذاشته است. البته که کافی بودن میزان کائوچو وارداتی مزید بر علت شده که نیازی به تولید کائوچو داخلی و صرف هزینه‌های مربوط به آن نباشد.

1 دیدگاه در “کائوچو ماده اصلی تولید لاستیک خودرو را بشناسیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *