بر روی دیواره تمامی لاستیک‌ها، چه لاستیک‌های ایرانی و چه لاستیک‌های خارجی، اعداد و علائمی درج شده است که مفهوم‌های مختلفی رو به نمایش می‌گذارند. علامت‌های روی لاستیک در حقيقت شناسنامه تاير خودرو نیز محسوب می‌شوند. در ادامه تایر پارس به شرح بعضی از این علامت‌ها می‌پردازد.

نحوه خواندن سایز لاستیک

آیا تاکنون به علامت‌های روی لاستیک دقت کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که خواندن این اعداد و ارقام به چه صورت است؟ برای تصمیم‌گیری جهت خرید لاستیک جدید لازم است بدانید که چه سایز لاستیکی مناسب خودرو شما است؟ این اطلاعات در دفترچه راهنما خودرو شما ثبت شده است. برای اطمینان بیشتر از اینکه آیا سایز لاستیک جدید با خودرو شما مطابقت دارد یا خیر باید از نحوه خواندن سایز لاستیک خود اطلاعات کافی داشته باشید. عکس زیر به شما کمک خواهد کرد تا مفهوم اعداد و ارقام روی تایر را به خوبی متوجه شوید.

اعداد روی تایر

نوع لاستیک

اگر از سمت چپ به علائم روی لاستیک در عکس بالا نگاه کنیم، حرف p را مشاهده می‌کنیم. P مخفف “Passenger” است که طبق استاندارد جهانی انتخاب شده است. درصورتی که قبل از سایز، بر روی دیواره لاستیک این حرف وجود نداشت به این معناست که لاستیک یورومتریک (Euro-Metric) است. اگر به جای P  روی لاستیک “Light Trucks LT” درج شده باشد یعنی لاستیک برای کامیون‌های سبک ساخته شده است. میزان فشار بادی که این تایرها می‌توانند تحمل کنند همچنین میزان باری که می‌توانند حمل کنند با لاستیک‌های سواری متفاوت است.

P-Metric یا Euro-Metric برای لاستیک خودروهای سواری، شاسی بلند و وانت استفاده می‌شوند. برای لاستیک‌های P-Metric از حرف p قبل از عدد سایز لاستیک استفاده می‌شود. اما در تایرهای Euro-Metric از هیچ حرفی قبل از سایز لاستیک استفاده نمی‌شود. نام Euro-Metric توسط سازمان فنی لاستیک و رینگ اروپا برای تایر خودروهای سواری انتخاب شده است. از این دو نوع لاستیک در خودروهای سواری مانند: خودرو سواری، مینی ون، شاسی بلند و سایر وانت های سبک، استفاده می‌شود.

برای سایز لاستیک کامیون، شاسی بلند، پیکاپ یا وانت نوع دیگری از لاستیک وجود دارد که مخصوص کامیون‌های سبک، سنگین و کامیونت‌ها است به ویژه در وانت ها و کامیون های بزرگتر از یک تن.  دو نوع سایز رایج دیگر وجود دارد برای این گروه به نام LT-Metric و Euro-Metric Commercial. نوع آن c نام دارد. البته در ساختار آن‌ها از همان P-Metric یا Euro-Metric استفاده می‌کنند. اما در این نوع لاستیک تنوع سازی بیشتری وجود دارد. در لاستیک‌های LT-Metric قبل از شروع اعداد از حروف “LT” استفاده می‌شود. در لاستیک‌های Euro-Metric یا C-Type بعد از سایز رینگ از حرف C استفاده می‌شود.

برای اطلاع از قیمت لاستیک بیل بکهو به صفحه تایر پارس مراجعه نمایید.

پهنای لاستیک

بعد از اولین حروف عدد 225 رو مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده عرض تایر بر حسب میلی‌متر است. عرض تایر خودرو از دیواره‌ی جانبی راست تا دیواره‌ی جانبی چپ محسوب می‌شود. برای انتخاب رینگ مناسب تایر می‌توان از این عدد نیز استفاده کرد.

نسبت ابعاد (نسبت منظر)

عدد بعدی (70) نشان‌دهنده نسبت ابعاد تایر است که برای بیان فاق یا ارتفاع تایر کاربرد دارد. از قسمت طوقه تا بالای آج را ارتفاع تایر می‌نامند. عدد نسبت ابعاد درواقع درصدی از پهنای تایر  را نشان می‌دهد. در عکس بالا فاق تایر 70 درصد پهنای آن است. هرچه نسبت ابعاد کوچکتر باشد، پهنای تایر نسبت به فاق آن بیشتر است.

اعداد روی تایر

در خودروهای مسابقه‌ای از تایرهایی استفاده می‌کنند که نسبت ابعاد پایین‌تری داشته باشند. به دلیل اینکه تایرهای پهن و فاق کوتاه پایداری جانبی بهتری دارند و این نوع تایرهای در پیچ جاده‌های مسابقه‌ای به ان‌ها کمک می‌کنند. دیواره‌های جانبی این تایرها نسبت به تایرهای عادی کوتاه‌تر و سخت‌تر است و می‌تواند شرایط مسابقه و نیروهای جانبی را تاب بیاورد.

ساختار تایر

دومین حرف روی لاستیک به این معناست که روش ساخت آن به چه صورت بوده است. درحال‌حاضر روی بیشتر تایرها حرف R نقش بسته که بیانگر رادیال بودن تایر است. در گذشته تایرهای بایاس مورب و بایاس کمربندی به ترتیب با حروف D و B تولید می‌شدند.

قطر رینگ

رقم بعدی در عکس بالا بیانگر اندازه قطر رینگ است. این عدد برحسب اینچ است. در مثال بالا این عدد 16 بوده که به‌معنای تایر مناسب برای رینگی با قطر 16 اینچ است.

شاخص وزن قابل تحمل تایر

رقم آخر میزان وزن قابل تحمل برای تایر را نشان می‌دهند. این عدد به این معناست که در صورت باد شدن کامل تایر چه وزنی را می‌تواند متحمل شود. براي خودروهاي سواري، عدد تحمل وزن بين 71 تا 110 است. در مورد شاخص بار یک نکته مهمی که وجود دارد این است که  اعداد شاخص بار بین سازمان‌های استاندارد P-Metric vs و Euro-Metric الزاماً در یک مقیاس نیستند. در صورتی که دو تایر در دو سیستم مختلف که تعداد شاخص بار آن‌ها به یک اندازه است می توانند حداکثر ظرفیت بار متفاوتی داشته باشند. به همین علت شماره شاخص و ظرفیت واقعی بار، هر دو باید بررسی شوند.

شاخص-تحمل-بار-تایر

بیشترین سرعت قابل تحمل لاستیک

شاخص سرعت لاستیک با حروف A تا Z نشان داده می‌شود. آخرین حرفی که در سایز لاستیک نوشته می‌شود شاخص سرعت نام دارد. شاخص سرعت با یک توانایی سرعت خاص و بر اساس یک تست آزمایشگاهی استاندارد تطابق دارد. به طور مثال روی دیواره تایر پراید، نماد H حک شده است. این علامت نشان می‌دهد زمانی که تایر باد کافی دارد و بارگذاری آن به درستی انجام شده است، خودرو توان حركت با سرعت 210 كيلومتردر ساعت را دارد. اگر تایری با سرعت بالا حرکت کند اما باد آن تنظیم نباشد یا میزان بار آن بیشتر از حد استاندارد باشد، آسیب خواهد دید.

ترکیبات و مواد سازنده تایر

تایرهای از مواد تشکیل دهنده مختلفی ساخته شده‌اند، تعدادی از این اجزا عبارت‌اند از: صفحه تقویتی (body ply)، طوقه، تسمه، رویه لاستیک (آج) و … و ترکیباتی همانند: پلیمرهای مصنوعی، سیم، پارچه، مواد لاستیکی و غیره… برای مطالعه بیشتر به مقاله مهم‌ترین اجزا و مواد تشکیل‌دهنده تایر مراجعه کنید.

تاریخ ساخت لاستیک

تاریخ ساخت تایر یک عدد چهار رقمی است که روی دیواره تایر حک شده است. دو عدد اول آن هفته ساخت تایر است و دو عدد بعدی سال ساخت تایر را نمایش می‌دهند. به طور مثال عدد 1809 نشان می‌دهد که این تایر در هفته هجدهم سال 2009 ساخته شده است.

کلام آخر:

برای داشتن یک لاستیک مناسب بهتر است اطلاعات روی آن را بررسی کنید تا یک انتخاب درست داشته باشید. توجه به تمام نکات بالا برای یک انتخاب درست در زمان خرید لاستیک ضروری است.

2 دیدگاه در “علامت‌های روی لاستیک به چه معناست؟ (نحوه خواندن سایز لاستیک)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *