تایر خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید در هنگام خرید آن به چندین نکته توجه کنید. لاستیک‌ها تنها بخش خودرو هستند که با سطح زمین در تماس می‌باشند، به همین علت بخش عمده ایمنی و آسایش خودرو و سرنشینان به چرخ‌ها بستگی دارد. در ادامه راهنمای جامع خرید لاستیک آورده شده است که می‌تواند به شما عزیزان کمک کند خریدی مطمئن را تجربه کنید.

راهنمای جامع خرید لاستیک

  • آج تایر

همانطور که می‌دانید وظیفه الگوی آج لاستیک، ایجاد چسبندگی و هیدروپلنینگ است. برای ایجاد چسبندگی شیارهای آج شما نباید کمتر از 1.6 میلیمتر باشند. با استفاده از دستگاه عمق سنج و یا یک عدد سکه می‌توانید میزان عمق آج تایر را بسنجید.

  • آسیب

هنگامی که در دیواره جانبی لاستیک آسیب جدی همچون ترک، بریدگی و یا برآمدگی دیده شود، باید آن را سریعا تعویض کنید. برای تشخیص به موقع بهتر است هرچندوقت یکبار لاستیک خودرو خود را بررسی کنید.

  • طول عمر تایر

بسیاری از تایرها در انبارها بلااستفاده مانده‌اند و همانطور که می‌دانید تغییری در عمق آج آن‌ها دیده نمی‌شود اما در این شرایط سن تایر است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که لاستیک خودرو بایستی پس از 6 سال تعویض شود. اما انجمن تولیدکنندگان لاستیک بر این باور هستند که طول عمر مشخصی برای تایر وجود ندارد و عوامل خارجی همچون حرارت، نحوه انبارداری، شرایط استفاده و غیره حائز اهمیت است. البته پس از سه یا چهار سال اول به صورت دوره‌ای باید وضعیت تایرها بررسی شود تا از میزان بهره‌وری لاستیک مطلع شوید.

مزایا-و-معایب-استفاده-از-لاستیک-پهن

انتخاب لاستیک مناسب

در هنگام خرید لاستیک موارد زیادی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. لاستیک‌ها در انواع مختلفی همچون چهار فصل، تابستانی، زمستانی، آفرودی و یا ران‌فلت وجود دارد که با توجه به نیاز خود می‌بایست یکی از آن‌هارا انتخاب کنید.

  • لاستیک‌های چهار فصل

با وجود اینکه تایرهای ALL-SEASON در فصل گرما کشش سطحی مناسبی ندارند اما می‌توانند تا حدی این کمبود را با تنوع عملکرد خوبی که دارند جبران کنند. در حالی که تایرهای تابستانی محدودیت‌هایی از لحاظ فصل و دمایی دارند که می‌توان از آن استفاده کرد، تایرهای چهار فصل این محدودیت را ندارند. در صورتی که به دنبال یک لاستیک مناسب و راحت برای استفاده در طول سال هستید و دمای فصل زمستان شما سرد است، لاستیک‌های تمام فصل بهترین انتخاب هستند. لاستیک های تمام فصل مانند Toyo Extensa HP II را می توان با خیال راحت در دمای 100 درجه و دمای زیر انجماد، در جاده‌های خشک و مرطوب و همچنین در شرایط زمستانی سبک استفاده کرد.

اگرچه تایرهای تمام فصل برای ایجاد چسبندگی در شرایط زمستانی ملایم طراحی شده‌اند، با این حال بدون محدودیت نیستند و در هنگام وقوع کولاک عملکرد فوق‌العاده‌ای که انتظار دارید از خود نشان نمی‌دهند. با وجود اینکه با پیشرفت تکنولوژی تولید تایر بسیاری از لاستیک‌های جدید همچون ExtremeContact DWS06 PLUS کنتیننتال عملکرد خوب و نزدیکی نسبت به تایرهای تابستانی در شرایط آب و هوایی گرم دارند اما هنوز جای رشد برای رسیدن به عملکرد تایرهای تابستانی را دارند و به آن خوبی نیستند.

  • تایرهای تابستانی

لاستیک‌های تابستانی به طور انحصاری بر عملکرد ایده آل تنها در شرایط گرم (و در جاده های خشک و مرطوب) متمرکز هستند. طراحان و تولیدکنندگان لاستیک‌های تابستانی عملکرد و ویژگی‌های تایر را برای شرایط کاملا تابستانی به حداکثر می‌رسانند و این یک مزیت واقعی است. نتیجه تحقیقات و تمرکز مهندسین، طراحی لاستیک‌های تابستانی با عملکرد فوق العاده بالا (UHP) است. این نوع تایرها کشش و عملکرد فوق‌العاده‌ای در هر دو شرایط جاده خشک و مرطوب ارائه می‌کنند.

با این حال این نوع لاستیک‌ها برای دمای پایین طراحی نشده‌اند و کشش کافی را ایجاد نمی‌کنند. لاستیک‌های تابستانی عملکرد قابل قبولی در بارندگی‌های زمستانی ارائه نمیدهد. در صورتی که آب و هوای منطقه شما شامل زمستان با دمای یخبندان است، استفاده از لاستیک‌های تابستانی در تمام طول سال پیشنهاد نمی‌شود و ممکن است در شرایط لغزنده باعث ایجاد حادثه شود.

  • لاستیک‌های آفرودی

لاستیک آفرود و یا همه جا رو را می توان در کامیون ها، جیپ ها و دیگر انواع شاسی بلندهای خارج از جاده پیدا کرد. آنها دارای بلوک های آج بزرگ و تهاجمی هستند که حداکثر کشش را هنگام رانندگی در خاک، گل و سنگ ارائه می دهند.

  • لاستیک‌های ران‌فلت

طراحی منحصر به فرد لاستیک ران فلت به گونه‌ای است که می‌توانید پس از پنچر شدن نیز به مسیر خود ادامه دهید تا به یک تعمیرگاه یا یک مکان امن دسترسی پیدا کنید. اغلب دستورالعمل‌های تایرهای ران فلت به این گونه است که می‌توان با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت تا مسافت 80 کیلومتر را طی کرد. یکی از ویژگی‌های مثبت تایرهای پنچر رو این است که احتمال ترکیدگی را کاهش می‌دهد.

 

خطرات تهدید کننده چرخ خودرو

 

انتخاب سایز مناسب لاستیک

آیا تاکنون به علامت‌های روی لاستیک دقت کرده‌اید؟ آیا می‌دانید که خواندن این اعداد و ارقام به چه صورت است؟ برای تصمیم‌گیری جهت خرید لاستیک جدید لازم است بدانید که چه سایز لاستیکی مناسب خودرو شما است؟ این اطلاعات در دفترچه راهنما خودرو شما ثبت شده است. برای اطمینان بیشتر از اینکه آیا سایز لاستیک جدید با خودرو شما مطابقت دارد یا خیر باید از نحوه خواندن سایز لاستیک خود اطلاعات کافی داشته باشید. عکس زیر به شما کمک خواهد کرد تا مفهوم اعداد و ارقام روی تایر را به خوبی متوجه شوید.

اعداد روی تایر

عوامل موثر در قیمت لاستیک خودرو

آیا با عوامل موثر در قیمت لاستیک خودرو آشنایی دارید؟در مقاله راهنمای جامع خرید لاستیک به تمام مواردی که نیاز است قبل از خرید بدانید اشاره شد. بسیاری از عواملی که در انتخاب تایر مهم هستند بر روی قیمت آن نیز موثر هستند. یک لاستیک خوب و باکیفیت از اهمیت زیادی برخوردار است و هرچه تایر خودرو شما باکیفیت‌تر، ایمنی خودرو بیشتر می‌شود. همچنین تعویض دوره‌ای تایر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که از یک تایر مناسب، باکیفیت و نرم استفاده کنید از بروز بسیاری از اتفاق‌ها جلوگیری می‌شود. مواردی همچون برند تولیدی لاستیک،طول عمر تایر، اندازه تایر، آج لاستیک هزینه واردات، صدای تایر، کیفیت و غیره می‌تواند بر روی قیمت تایر موثر باشد. بسیاری از عواملی که در انتخاب تایر مهم هستند بر روی قیمت آن نیز موثر هستند.

آیا باید هر چهار لاستیک را همزمان با هم تعویض کنم؟

اگر لاستیک های شما فرسوده شده اند، به طور کلی یک ایده هوشمندانه است که هر چهار تایر را به طور همزمان تعویض کنید. اما بسته به وسیله نقلیه شما و عمق آج تایرهای دیگرتان، ممکن است بتوانید تنها یک یا دو لاستیک را در یک زمان تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *